Centar za projekte, znanost i transfer tehnologija

Obavijesti

LECCE, 4. svibnja 2022. – Rezultati projekta GUTTA - savinG fUel and emissions from mariTime Transport in the Adriatic region

Prema održivom pomorskom prometu: istraživanje i inovacije u svrhu optimizacije ruta u Puglia i Hrvatskoj

Je li moguće unaprijediti i poboljšati pomorski promet te istovremeno pridonijeti smanjenju emisija u području mobilnosti? Put prema održivom trajektnom prijevozu sada može imati koristi od nove i učinkovite web usluge za određivanje povoljne rute broda. To je moguće zahvaljujući projektu GUTTA - savinG fUel and emissions from mariTime Transport in the Adriatic region, kojeg financira Interreg program Italija-Hrvatska, a koordinira Zaklada CMCC. Glavni rezultati projekta predstavljeni su tijekom radionice otvorene za javnost.

LECCE, 4. svibnja 2022. – Rezultati projekta GUTTA - savinG fUel and emissions from mariTime Transport in the Adriatic region, koji je financiran od strane Interreg V-A programa Italija-Hrvatska, predstavljeni su na javnoj radionici „Journey of a droplet to the ocean of decarbonisation “ . Projekt GUTTA ima za cilj smanjenje ugljičnog otiska na trajektnim linijama između Italije i Hrvatske pomoću automatiziranog alata za optimizaciju ruta, poboljšati prekograničnu povezanost i procijeniti uloga COVID-19 u trajektnom prijevozu. Tijekom radionice, prikazana je web aplikacija za podršku u odlučivanju GUTTA-VISIR osmišljena tako da izračunava trajektne rute s najmanje CO2 u Jadranskom moru.

Na događaju je sudjelovalo nekoliko stručnjaka iz različitih europskih zemalja kako bi predstavili umijeće dekarbonizacije mora i okoliša s više stajališta: regulatornih institucija, istraživanja i akademske zajednice, industrije i ekološke nevladine organizacije. Poseban fokus stavljen je na utjecaj COVID-19 na pomorski sektor te kako je mogao utjecati na njegov put prema njegovoj dekarbonizaciji. Radionica je kroz prezentaciju nekoliko znanstvenih studija i istraživanja pružila uvid u to kako su mjere za suzbijanje pandemije COVID-19 utjecale na pomorski promet. Također, na radionici su predstavljeni rezultati studije koja istražuje moguću ulogu trajekata u pokretanju drugog vala COVID-19 u Hrvatskoj, pokazujući da to nije bio slučaj.

O projektu

GUTTA je projekt prekogranične suradnje, koji uključuje u svoj konzorcij sudionike iz akademske zajednice, industrije i javnog sektora iz Italije i Hrvatske. Projekt ima za cilj unaprijediti i poboljšati pomorski promet te istovremeno pridonijeti smanjenju emisija iz ovog sektora. Također, projekt GUTTA ima za cilj smanjenje ugljičnog otiska na trajektnim rutama između Italije i Hrvatske, pomoću alata za optimizaciju ruta, kako bi se poboljšala prekogranična povezanost i procijenila uloga COVID-19 u trajektnom prijevozu.

GUTTA-VISIR je alat za podršku pri odlučivanju osmišljen tako da izračunava trajektne rute s najmanje CO2, ovisno o prognoziranim meteo-oceanografskim uvjetima u Jadranskom moru. Predstavlja ključni ishod projekta GUTTA i utjelovljuje njegove ciljeve da optimizaciju rute broda učini lako dostupnom uslugom. Alat se temelji na tri glavne komponente: ekološkim prognozama valova i površinskih struja koje pruža Copernicus Marine Service; modela određivanja rute broda VISIR; i web-aplikacije za pregledavanje i istraživanje njegovih rezultata, grafikona i brojčanih podataka.

Operativna pokretanja VISIR-a izvode se u CMCC Supercomputing Centru u Lecceu, Italija. Svakodnevno web usluga GUTTA-VISIR čini dostupnim više od sedam tisuća svježih ruta u Jadranskom i Jonskom moru, koje su besplatno dostupne i koje se mogu preuzeti s weba.

Inicijalni podaci o stanju mora i emisija CO2 trajekta procijenjeni su prema podacima prikupljenim sa simulatora broda instaliranog na Sveučilištu u Zadru (Hrvatska), partneru projekta GUTTA. Uštede CO2 i indikator intenziteta ugljika (CII) dobiveni putem VISIR-a izračunavaju se za rute između različitih luka, vrijeme polaska i opterećenje brodskog motora.

Sučelje prilagođeno korisniku omogućuje korisnicima pregledavanje ruta s najmanje CO2 i može pomoći u procesu donošenja odluka, prije i tijekom plovidbe.  To je  jedan od glavnih ciljeva projekta koji doprinosi dekarbonizaciji pomorskog sektora.

Uz koordinaciju Zaklade CMCC, Euro-mediteranskog centra za klimatske promjene (CMCC), GUTTA među svojim partnerima uključuje Mare Nostrum – Hrvatsku udrugu brodara, Sveučilište u Zadru, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture RH te Lučku upravu južnog Jadrana.

Za više informacija posjetite službene web stranice projekta GUTTA na CMCC website te na Interreg Italy-Croatia website.

Key-Data - projekt GUTTA u brojkama

  • Financirano od strane Interreg V-A programa Italija-Hrvatska 2014.-2020.
  • ERDF (Europski fond za regionalni razvoj) kvota od 1.020.000 EUR
  • Trajanje: 42 mjeseca, od siječnja 2019. do lipnja 2022.
  • Budžet: 1.200.000 EUR
  • 5 partnera: Zaklada CMCC - Euro-mediteranski centar za klimatske promjene (CMCC, vodeći partner), Mare Nostrum – Hrvatska udruga brodara, Sveučilište u Zadru, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture RH, Lučka uprava južnog Jadrana.

 

 

Glavni ishodi projekta GUTTA

1. Operativni sustav GUTTA-VISIR za izračunavanje trajektnih ruta s najmanje CO2 u Jadranskom i Sjevernom Jonskom moru na temelju meteo-oceanografske prognoze usluge Copernicus Marine

● Pogledajte završni video projekta i istražite sve funkcionalnosti GUTTA-VISIR-a: https://youtu.be/JyEhrcsK19A

● WebApp GUTTA-VISIR: https://www.gutta-visir.eu/

● Članak:

Towards Least-CO2 Ferry Routes in the Adriatic Sea

Mannarini G., Carelli L., Orović J., Martinkus C.P., Coppini G.

2021, Journal of Marine Science and Engineering, 9 (2), DOI: 10.3390/jmse9020115

 

2. Procjena utjecaja COVID-19 na trajektni promet u cijeloj Europi.

Korišteni su podaci iz usluge THETIS EMSA-e, Europske agencije za pomorsku sigurnost.

  • Za više informacija pročitajte rad:

How COVID-19 Affected GHG Emissions of Ferries in Europe

Mannarini G., Salinas M.L., Carelli L., Fassò A.

2022, Održivost, 14(9), 5287, DOI: 10.3390/su14095287

 

***

Radionica

Pomorski promet predstavlja okosnicu globalnog lanca opskrbe i ima značajan utjecaj na okoliš i na klimu te je odgovoran za oko 3% globalnih emisija stakleničkih plinova. Također, značajno pridonosi klimatskim promjenama i njihovim štetnim posljedicama za funkcioniranje ekosustava, ljudske dobrobiti i stabilnosti društava.

Posljednjih nekoliko godina sektor je krenuo putem smanjenja ugljičnog otiska, potaknut preliminarnim regulatornim koracima i inicijativama iz gospodarskog sektora.

Međutim, izazovi za održivu energetsku tranziciju u pomorskom sektoru i dalje su visoki (tehnološka spremnost, stabilna dostupnost goriva bez ugljika, lučka infrastruktura i logistika), a poslovni modeli i dalje moraju puno napredovati u vrijeme rastuće potražnje na tržištu, nedostatka robe, geopolitičkih rizika te globalne zabrinutosti za nove pandemijske valove i zdravstvene krize.

Radionica se bavila nekim važnim temama vezanim za pomorstvo i relevantnim za gospodarstvo i politiku kao što su najnoviji europski zakonodavni prijedlozi o energiji i emisijama (npr. fitfor55) ili tehnološke inovacije i strategije za prelazak na alternativna goriva bez ugljika, naglašavajući izazove koje treba riješiti, prilike i perspektive. Pandemija COVID-19 kao makroekonomski šok, njezin utjecaj na globalni opskrbni lanac i lekcije naučene iz analize onoga što se dogodilo, bila je još jedna od ključnih tema koja je obrađena tijekom radionice.

Radionicu podržava IOC-UNESCO u okviru  UN Decade of Ocean Science for Sustainable Development (2021-2030) i Europska komisija kao događaj inicijative “Europski dan pomorstva u mojoj zemlji” (#EMDin My Country).