ČOVJEKOV DUH PRED IZAZOVOM TEHNIKE
Borislav Dadić, Split/Zadar
/str.285/
Suvremena arheologija i antropologija potvrđuju da je prvi čovjekov artefakt bio kamena oštrica napravljena u davnoj prošlosti1.
Bio je to alat koji je istodobno služio kao oruđe i oružje. Što upućuje
na zaključak da se čovjek od tada služi umjetnim alatima dvostruke
namjene, oruđima i oružjima. Međutim, tijekom duge, duge prošlosti ovi
jednostavni alati, ili tehnika u svom najjednostavnijem obliku, nisu
plašili čovjeka. Naprotiv, pomagala su mu da se oslobodi strahova i
opasnosti koji su mu dolazili od prirode koja ga je okruživala. No,
danas nije više tako. Tijekom cijele suvremene čovjekovoj prošlosti, od
kada je tehnika doživjela golemi razvoj nitko više ne može sa
sigurnošću predvidjeti što će se dogoditi na planu razvoje tehnike.
Goleme promjene nastaju ne tijekom jednog stoljeća, nego već unutar
jednog desetljeća. Čovjek je jednostavno ostao zatečen rezultatima
svoga uma i svojih ruku. Na trenutke se čini kao da mu stvari izmiču iz
ruku, kao da on više nije gospodar situacije. Njegov duh podvojeno
reagira na takvu situaciju; s jedne strane je ushićen rezultatima
njegove stvaralačke djelatnosti, ali s druge strane strepi pred mnogim
pitanjima koji mu ta ista tehnika postavlja, a na koja on još uvijek ne
daje jednoznačne i sigurne odgovore. Upravo ovakva situacija i potreba
da se pronađu odgovori na ova pitanja dovela je do sve većeg
filozofskog zanimanja za tehniku. Tako se i ovo naše istraživanje
nalazi na ovom istom putu misaonog napora, koje se postupno uobličuje u
jednu specifičnu spekulativnu disciplinu, koja se najčešće naziva
filozofijom tehnike.
Tehnika ima dugu prošlost, pa je jasno da se tijekom povijesti ona
raznoliko i shvaćala. I danas postoje mnoge definicije i tumačenja, a u
nastavku izlaganja ćemo se ograničiti samo na neke od njih - na one
koje promatraju problem s različitih aspekata i tako daju elemente za
razumijevanje onoga što bi bila bit tehnike. Jedan od vrsnih
istraživača problema filozofije tehnike, Friedrich Dessauer, tehniku je
razumijevao kao skup stvari i događaja koji izravno ne pripadaju
prirodi, nego se pojavljuju kao rezultat čovjekovih duhovnih
stvaralačkih sila2. U našem istraživanju najčešće ćemo se pridržavati takvog određenje tehnike, imajući stalno u vidu i ostale elemente
/str. 286/
biti tehnike što ih ovdje donosimo. Nadalje, poznati tomist našeg
vremena Leo J. Elders definirat će tehniku kao "razumsku i široku
uporabu određenih vlastitosti bića za čovjekovu korist"3,
naglašavajući njezinu svrhovitost u odnosu na čovjekov život. Ako se,
pak, tehnika shvaća kao sposobnost i sredstva s kojima čovjek pobjeđuje
prirodu čineći je sebi poslušnom i korisnom, a tako su je mnogi s
pravom i razumijevali, onda ona u "najopćenitijem smislu spada u bit
čovjekovu"4.
Ovo posebno vrijedi kada se ima na umu jednu drugu dimenziju tehnike,
koja prvenstveno ističe čovjekove stvaralačke sile. Tu je dimenziju na
poseban način isticao veliki ruski filozof Nikolaj Berdjajev, kao i
Martin Heidegger kada je uočio da postoje dva različita shvaćanja
tehnike. Prvo je shvaća više kao sredstvo za postizanje svrhe, a drugo
kao čovjekovo djelo. Cjelovito shvaćanje tehnike uključivati će oba ova
njezina vidika5.
Na pitanje što je to filozofija tehnike, mogli bismo najšire
odgovoriti da je to razumska refleksija o tehnici, ili točnije o
golemom razvoju tehnike. Međutim, ako želimo produbiti našu spoznaju o
ovom problemu, susrest ćemo se s mnogim, često i različitim, pogledima
i mišljenjima. Navest ćemo ovdje samo dva. Prvi potječe od Carla
Mitchama koji smatra da postoje dva tipa filozofije tehnike6.
Prvi on naziva engineering of philosophy of technology, a zastupaju ga,
između ostalih, F. Kapp, P. K. Engelmeyer i F. Dessauer. Drugi tip je
humanities philosophy of technology, a zastupaju ga L. Mumford, J.
Ortega y Gasset, M. Heidegger i J. Ellul.
Jedan drugi važan mislilac s ovoga područja, Vitali Gorokhov, član
Ruske akademije znanosti i profesor na Sveučilištu u Karlsruheu,
predlaže drugačiju podjelu tipova filozofije tehnike. Prvi bi tip bio
filozofska refleksija inženjera svjetskih vodećih industrijskih tvrtki
koja se temelji na inženjerskom znanju. Drugi, tip je filozofija
tehnike kako se najčešće shvaća; onako kako je na pr. shvaćaju F. Kapp,
F. Dessauer, P. K. Engelmeyer. Treći bi tip bio filozofska kritika naše
tehničke epohe7.
Istraživanje filozofije tehnike nužno dovodi do njezina odnosa s
prirodom. Kao što je poznato, tehnika je oduvijek bila najuže povezana
s prirodom, ali se od nje i razlikovala. Zašto to spominjemo? Pa zato,
jer su u tehnici ugrađeni prirodni zakoni, ali njihovu uporabu s ciljem
postizavanja određene svrhe odredio je isključivo čovjekov um. Zato će
se ciljevi tehnike, recimo odmah, uvijek nalaziti u sferi ljudskoga i
biti će povezani, kako sa prirodnim, tako i sa duhovnim potrebama
čovjekova života. Drugim riječima, ciljevi tehničkih predmeta nalazit
će se izvan tehnike. Sličnog je mišljenje i M. Heidegger kada smatra da
bit tehnike nije nešto tehničko. Stoga ako želimo umom prodrijeti u
njezinu bit morat ćemo je potražiti, ne na tehničkom području, nego na
jednom drugom, "koje je s jedne strane biti tehnike srodno, a s druge,
od nje ipak u temelju različito"8.
Filozofi su iz čovjekova specifičnog položaja u prirodi izvlačili
razloge njegova djelovanja općenito, pa tako i razloge njegova
tehničkog djelovanja. Poznati antropolog Arnold Gehlen jedan je od
mnogih filozofa koji su u čovjekovu biološkom nedostatku, vidjeli
čovjekovu nužnu upućenost na djelovanje, koje će mu nadoknaditi ove
naravne nedostatke. Potreba se za tim djelovanjem, prema njima, očituje
u prirodnom nedostatku izvrsnih osjetila, odnosno u činjenici da je
čovjek biće koje je prirodno nenaoružano, nesigurno u instinktima i
neotporno na prirodne nepogode. Sličnog su mišljenja bili W. Sombart,
P. Alsberg i J. Ortega y Gasset, kada su neophodnost tehnike izvukli iz
slabosti ljudskih organa u odnosu na prirodu što
/str. 287/
ga okružuje9.
Značili to da će čovjek sve svoje potrebe zadovoljiti u određenoj
suradnji s prirodom, ili točnije u svom oblikovanju prirode u skladu sa
svojim ciljevima?
Istina je da tehnički proizvod uključuje u sebi određeno povezivanje
cilja i prirodnih sila sa već postojećom materijom. No, to nije sve. On
u sebi uvijek uključuje i nešto više. Ovo nešto više daje legitimitet
postavljanja pitanja o metafizici tehnike. Upravo ovo nešto više, tvori
metafizički element, koji dopušta da se za tehnički izum kaže da je
nešto novo. Dakle, nije riječ o jednostavnom kopiranju već postojeće
stvari, ili o izvjesnoj modifikaciji nekog tehničkog rješenja, nego o
nečemu doista novom, što nam daje za pravo da tehniku razumijevamo kao
pravo čovjekovo stvaralaštvo. Daljnja će analiza pokazati da tehnički
izum, odnosno ovaj odlučujući element u njemu, kojega možemo nazvati
idejom, ne pripada direktno niti prirodi niti ljudskoj slobodnoj volji,
nego pretpostavlja metafizičku osnovu nastajanja tehničkog izuma. Zato
se tehnika nalazi vrlo blizu znanosti, čak bismo mogli reći da "tvori
prvu razinu znanosti. Ona je već znanost duha; nadilazi grubu prirodu
hitajući jednoj novoj sintetičkoj stvarnosti. Ona nije ništa bez te
buduće ideje; više stvara nego što imitira resurse prirode"10.
Točno je da tehnika izvorno najuže ovisi o idejama, ali ne smijemo
zaboraviti činjenicu da postoji i obratan utjecaj tehnike na čovjekov
pogled na svijet, kao i na njega samoga. Friedrich Rapp ističe da je u
intelektualnoj tradiciji zapadne filozofije tehnika bila najčešće
prepoznavana kao vještina ili u najboljem slučaju, kao čista primjena
prirodnoznanstvenih otkrića, ali ne i kao nešto što zaslužuje
filozofsko istraživanje. Pa, čak i nakon industrijske revolucije, kada
su strojevi pokazali evidentno svoju moć, nije se dovoljno shvaćala
potreba za filozofskim istraživanjem tehnike. Tek u najnovije vrijeme,
u "vezi sa njezinim neželjenim negativnim rezultatima, tehnologija
postupno sve više privlači filozofsku pažnju"11. Ne samo tehnika, nego i
/str. 288/
sva druge područja ljudskog znanja, sve su interesantnija
filozofima. Svjedoci smo goleme porasti interesa kod suvremenog čovjeku
za interdisciplinarnim studijem. Nemoguće je više odvajati praktične od
spekulativnih znanosti, čak i među praktičkim znanostima i disciplinama
mora postojati sve veća povezanost. Gehlen je to slutio već davne
1957., kada je napisao da smo došli dotle da "prirodne znanosti,
tehniku i sustav industrije moramo promatrati u funkcionalnoj
povezanosti"12.
Tako se, na primjer, najnovija otkrića iz fizike ne odvijaju samo u
glavama fizičara, nego su im za taj posao neophodna, tehnički razvijena
računala i industrija koja će ih potpomagati i dati prostor gdje će
provjeravati svoja otkrića. Zahtjev za interdisciplinarnim pristupom
proučavanju fenomena tehnike proširuje se na gotovo sva područja
života, a na poseban način na ona područje filozofije čovjeka. Zato će
Walther Ch. Zimmerli ustvrditi da "tehniku treba promatrati kao
isprepletenost područja znanosti, privrede, politike, prirode i slike
čovjeka"13.
Čovjek jest, nesumnjivo, tjelesno biće, koje se rađa u ovom našem
prirodnom svijetu, u kojem živi i umire. Stoga on mora odrediti svoj
odnos prema svijetu. Međutim, tajna je čovjekova u tome što on nije
samo tjelesno, nego i duhovno biće. Što više, čovjek je iznad svega
duhovno biće, tj. ljudska osoba. Ruski filozof Nikolaj Berdjajev
smatrao je da je pitanje tehnike postalo jedno od najvažnijih pitanja
sudbine suvremenog čovjeka i njegove kulture. Zato je on ovaj problem
promišljao u kontekstu lutanja suvremenog čovjeka, koji je napustio ne
samo ideale religijske vjere, nego i ideale humanizma, na koje se tako
često pozivao. Ali čovjek ne bi bio čovjek kada ne bi nešto ljubio.
Zato je on ubrzo pronašao novi objekt svoje ljubavi. Bila je to sada
tehnika, koja mu uskoro postaje jedini predmet njegove ljubavi kao i
njegove vjere.
Čuda što ih je proizvodila stara kršćanska vjera nisu više
zadovoljavala čovjeka, njihova je privlačna snaga oslabila, a tehnika
sa svojim nevjerojatnim napretkom nudila mu je nova, puno jača čuda.
Čovjek je naprosto ostao zapanjen rezultatima tehnike koja mu je
obećavala još puno toga. Međutim, moramo imati na umu da ova čovjekova
fascinancija izazvana strelovitim razvojem tehnike u naše vrijeme
"predstavlja onaj predracionalni i nadpraktički poriv u tehnici koji
se, najprije, mnogo tisuća godina ispoljavao u magiji, u tehnici
nadosjetilnog, a tek u najnovije vrijeme došlo je do njegova potpunog
ispunjenje u satovima, motorima i rotirajućim strojevima svih vrsta"14.
Upravo zbog ovakvih elemenata, možemo ustvrditi da pitanje tehnike
nužno provocira religijsku svijest suvremenog čovjeka. Prema mišljenju
N. Berdjajeva ova svijest još uvijek nije adekvatno odgovorila na ovaj
izazov. Za sada se mogu izdvojiti dva tipa reakcije, ali oba još uvijek
nedostatna. Prvi tip reakcije smatra da je tehnika religijski i moralno
neutralna, te da ona pomaže čovjekovom životu i kao takva je potpuno
prihvatljiva, te da ne predstavlja neki poseban duhovni problem. Drugi
tip, koji je u manjini, tehniku doživljava apokaliptično, kao golemu
opasnost koja prijeti čovjekovu duhu i životu.
Očito je da će promišljanje tehnike biti najuže povezano za
čovjekovom duhovnom komponentom. Tako je Oswalda Spengler smatrao da se
bit tehnike može shvatiti samo ako se krene od ljudske duše. Za njega
tehnika ne predstavlja sredstva borbe u ovome životu, nego umijeće
upotrebe tih sredstava, taktiku borbe, odnosno samu borbu15. Berdjajev se slaže s ovom
/str. 289/
mišlju, ali ističe da tehnika ne može predstavljati cilj života,
jer ciljevi života "leže uvijek u drugoj oblasti, u oblasti duha"16.
Nažalost, često se događa, posebno u naše informatičko vrijeme da
tehnička sredstva zamjene ciljeve života, a to je najopasnije za
ljudski duh, koji se tada postupno gasi. Definicija čovjeka kao homo
faber, koja je nastala tijekom povijesti najbolje svjedoči o postojanju
ovakvih zamjena. Nesumnjivo je da je čovjek faber, ali njegova otkrića
su samo sredstva za ciljeve koji se nalaze s one strane tih otkrića.
Razlikovanje ova dva suprotstavljena elementa isticali su i neki drugi
Berdjajevljevi suvremenici, kada su pojašnjavali razliku koja postoji
između agere i fare. Treba reći da je ovo razlikovanje jedna konstanta
skolastičke filozofije, koja je agere shvaćala kao slobodnu uporabu
ljudskih moći, kojima upravlja ljudski um, a fare je shvaćala više kao
puko proizvođenje, fabriciranje. U prvom je slučaju težište na čovjeku
i njegovim duhovnim moćima, dok je u drugom slučaju težište prebačeno
na sam proizvod, a čovjeka se stavlja u funkciju proizvoda i proizvodnje17.
Ovaj odnos i moguća zamjena sredstava i ciljeva dovodi do stanovitog
paradoksa tehnike, koji se vrlo dobro očituje u razviju cjelovite
kulture. Naime, bez razvoja tehnike nema ni razvoja kulture, ali
prevlast tehničkog elementa u ovom suodnosu dovodi do gušenja kulture.
O toj neprestanoj borbi između tehnike i kulture najbolje svjedoči
pojavljivanje mnogovrsnih pravaca u razvoju kulture. Zato se problem
tehnike bolje shvaća kada ga promatramo u odnosu na kulturu. Kultura je
u svome razvoju i usponu bila najuže povezana sa prirodom. Njezine su
forme bile prepune simboličkih izričaja, koji su predstavljali odraz
duhovnog, nebeskog svijeta u zemaljskim formama. Ona je uspijevala uz
pomoć elemenata prirodnog svijeta simbolički izraziti one stvarnosti
koje transcendiraju ovaj prirodni svijet. Tehnika, naprotiv ne
posjeduje nikakvu simboliku i ona nema pretenziju da odrazi neki drugi,
duhovni svijet. Naprotiv, ona nastoji izgraditi jednu novu stvarnost,
jedan potpuno novi tehnički svijet i tako udaljava čovjeka kako od
prirode tako i od natprirodne stvarnosti, zarobljavajući ga tom novom
stvarnošću, čiji je ona autor. Razvoj civilizacije je išao za tim da
razvije enormne tehničke mogućnosti, koje su trebale omogućiti čovjeku
da upravlja s prirodnim svijetom koji ga okružuje. Ali "tehničke moći
civilizacije su u konačnici zagospodarile čovjekom i učinile ga robom"18.
/str. 290/
Tehnika, poput umjetnosti stvara jednu novu stvarnost - recimo
uvjetno - jednu virtualnu stvarnost, ali koja snažno djeluje na čovjeka
i njegov svijet. Dovoljno je podsjetiti se koliki utjecaj danas na
čovjeka vrše masovni mediji, a o krajnjim utjecajima utjecaju Interneta
ne možemo ni slutiti19.
Sve su ovo proizvodi ljudskoga duha, koji mijenja dosadašnji odnos
prema prostoru i vremenu i unosi svrhovitost u ove tehničke proizvode.
Tehnika je kao što vidimo, odavno prestala biti samo produžena ruka
čovjekova, ona sve više postaje metafizička stvarnost za njegov duh.
Razvoj tehnike utječe, ne samo na čovjekovu spoznaju stvari oko njega,
nego ga stalno podsjeća i na granice čovjekovih spoznajnih moći.
Zahvaljujući upravo filozofiji tehnike i "rastu refleksivnog znanja o
nenamjernim posljedicama tehnike stvara se dojam da je čovjek biće koje
svakim novim korakom naprijed u vezi sa tehničkim znanjem čini i još
jedan korak u odnosu na znanje ne-znanja"20.
Sve više postaje jasno da tehničko znanje nije usmjereno samo na
vanjski svijet, na oblikovanje materije svijeta, nego je također
"prožeto unutrašnjošću, ukoliko usavršava duh"21.
Za bolje razumijevanje duboke razlike između kulture i tehnike,
pokazala se pogodnom usporedba između organizma i organizacije.
Organizam nastaje iz živog bića i sam u sebi nosi život, koji onda
dalje prenosi u svijet, a organizacija niti se rađa niti je sposobna
rađati, tj. podariti život. Organizam je uvijek cjelina, koja to ostaje
i onda kada se razvija; dok organizacija to nije; ona je sastavljena iz
dijelova i njezin razvoj ne znači i razvoj dijelova, nego dogradnju
novih, često na štetu prethodnih. Nadalje, organizam, posjeduje
svrhovitost koja mu je imanentna, dok organizacija, odnosno mehanizam
(tehnika) kao njezin konačni proizvod, to nema. Mehanizam dobiva
svrhovitost od organizatora, tj. od čovjeka koji ga je proizveo. No,
ovdje se pojavljuje paradoks, da mehanizam može djelovati povratno na
čovjeka, pa ga može čak i podjarmiti. Tehnika je stavila suvremenog
čovjeka pred jednu sasvim novu situaciju, koja se očituje ne u
evoluciji nego u nadmoći tehnike nad prirodom, nadmoći organizacijskog
nad prirodnim. Tako tehnika otkriva "novi stupanj stvarnosti, a ta
stvarnost je djelo čovjekovo, posljedica prodora duha u prirodu i
zahvat razuma u praelementarne procese"22.
U našem se vremenu događa da tehnika želi ovladati tim duhom, potpuno
ga racionalizirati. Berdjajev smatra da je to u slučaju čovjeka
nemoguće, jer čovjek, pored bitnog razumskog elementa posjeduje i jedan
iracionalni element, koji mu osigurava slobodu i zbog čega se je on
spreman boriti do kraja23.
Smatramo da je to nemoguće i iz drugog razloga. Naime, svatko tko se
malo više bavi pitanjima tehnike uočit će da sama tehnika krije u sebi
elemente koji se ne mogu razumski definirati. Zato je čista zabluda,
odnosno akademska predrasuda - kako je naziva A. Gehlen, a koja je
uveliko proširena - da je tehničko ponašanje samo racionalno i samo
usmjereno na svrhe24.
Dvojni odnos čovjekova duha prema tehnici
|
Moramo se zapitati ima li doba označeno kao ono vrhunske tehnike,
osim moguće opasnosti za ljudski duh, i neki pozitivni smisao. Neki
mogu prigovoriti da pretjerujemo s opasnošću od vrhunske tehnike. Zar
ona, poput gospodarstva, sama za sebe nije neutralna? To je točno, ali
odnos ljudskoga duha prema ovim stvarnostima nije nikako neutralno,
nego strogo duhovno pitanje, čime ono postaje metafizičko i religijsko
pitanje. Religijski se smisao tehnike može pronaći u povijesnoj
činjenici da se s njezinom prevlasti
/str. 291/
"definitivno završava telursko doba u povijesti čovječanstva, kada
se je čovjek određivao po zemlji, i to ne samo u fizičkom nego i u
metafizičkom smislu"25,
smatra Berdjajev. Ova se promjena svijesti dogodila već sa Kopernikom,
kada je zemlja prestala biti središte Svemira. Srednjovjekovna se slika
svijeta urušila, stari je red u Svemiru poljuljan, a čovjekov duh
otkriva beskrajne svjetove. Pored udivljenja koje se pojavilo s
otkrićem beskrajnih prostora, čovjekov je duh pratio i osjećaj straha
pred šutnjom toga beskraja. Čovjek se odjednom osjetio kao beznačajan
trunak u tom golemom prostranstvu svemira i kao reakcija na takav
osjećaj u njemu se rađa potreba da pronađe neki čvrsti oslonac, te ga
on pronalazi u sebi, u svojoj nutrini, u svome "ja". Otkriće
beskonačnih prostora ima i pozitivni efekt na čovjekove stvaralačke
moći. U njemu se rađa težnja da ovlada ovim prostorima; jer on nije
više usko vezan uz majku-zemlju. No, za ostvarenje tog cilja zahtjeva
se veći napor i nemilosrdna borba, a to je upravo obrnuto od naivnog
vjerovanja racionalista da tehnika čini čovjekov život samo lakšim i
udobnijim.
Posebna opasnost prijeti čovjeku od nastajanja i prevladavanja
takozvane tehničke civilizacije, koja je po svojoj biti
apersonalistička i zato nju čovjek zanima samo kao djelatni objekt, kao
sredstvo, a nikako kao osoba. On bi trebao postati objekt u službi
tehnike i tehnoloških procesa, što potpuno iskrivljuje čovjekovu ulogu
u svijetu i ponižava ga kao duhovno biće. Čovjek je, naprotiv, po
svojoj biti stvaralačko biće, koje je pozvano da nastavi stvaranje
svijeta. Njegovo djelovanje u svijetu, mora biti kao "osmi dan
stvaranja", jer "on je pozvan da bude kralj i gospodar zemlje"26,
kako se to duboko izrazio Berdjajev. Zato čovjek ne smije pokleknuti
pred nikakvom sablazni, a pogotovu ne pred sablazni obožavanja tehnike.
On ima pravo biti zadovoljan tehničkim dostignućima, tim golemim
rezultatima svojih ruku, ali se ne smije samozadovoljno zaustaviti na
njima, nego mora nastaviti neumorno ostvarivati ono vječno u čovjeku,
mora realizirati duhovni projekt na koji je pozvan, a to je: ostvariti
sebe kao osobu. Ovo uvjerenje o vječnim osnovama čovjekova bića bilo je
prisutno još u humanističkoj viziji čovjeka, ali se u suvremeno
tehničko doba ova vizija postupno gasi, što pitanje
/str. 292/
tehnike čini dodatno važnim za suvremenu filozofsku misao. Moramo
biti svjesni da čovjek razvojem tehnike nije ostvario svoj prastari san
o gospodarenju prirodom. Naime, ogromne energije koje tehnika krije u
sebi, a koje je sam čovjek oslobodio, otrgle su se njegovoj kontroli i
sada on strahuje pred mogućom katastrofom zloupotrebe tehničkih
otkrića. I ne sanjajući, čovjek se našao u dvojnom odnosu glede razvoja
tehnike; s jedne strane ona mu prijeti ropstvom; a s druge strane
njegov izvorni poziv da "provodi kraljevsku i stvaralačku ulogu u
svijetu"27, tjera ga naprijed u njegovu stvaralaštvu.
Ovakvo postavljeno pitanje ne vodi do rješenja problem. Očito je da
uloga tehnike u čovjekovom životu može biti dvojaka: pozitivna i
negativna, sve ovisi o njegovu duhu. Pa kako je čovjek autor tehnike,
onda je on u svijet tehnike unio i nešto svojega, zato ne iznenađuje
činjenica da tehnika "unapređuje život i razara ga, kao i sam čovjek"28.
Stoga bi bilo pogrešno negirati tehniku i tehnička dostignuća, posebno
je to pogrešno u ime neke bolje prošlosti, koje nikada nije ni bilo.
Problem tehnike postoji i on se mora i može riješiti, ali to se sigurno
neće dogoditi negiranjem tehnike, nego njezinim podvrgavanjem čovjekovu
duhu. Samo preko duhovnog principa, koji je u njemu, čovjek "postaje
nezavisan od prirode i od vlasti tehnike"29
nad njim. Zato je svaka pobuna protiv tehnike i njezina razvoja
besmislena, kao što je pogrešno i odbacivanje tehnike kao proizvoda zla
s kojima netko ne želi imati nikakvog posla. Isto tako je pogrešno
čovjekovo zatvaranje prema tehnici. Jedino pravo rješenje može se
pronaći na putu umskog prodiranja u problem tehnike, na putu našeg
otvaranja prema njezinoj biti. U tom se smislu slažemo s M. Heideggerom
kad on kaže da "ono opasno nije tehnika. Ne postoji nikakva demonija
tehnike, naprotiv - postoji tajna njezine biti"30.
Ne smijemo nikada zaboraviti da je tehnika ljudski proizvod. Na to
podsjeća i poznati filozof znanosti i uspješan fizičar Stanly L. Jaki,
koji kaže da "uspoređujući mozak s računalom, ne može se previdjeti
naizgled trivijalnu misao, koja je u svojoj biti vrlo krucijalne
razlike. Računalo je proizvod mozga, on je izum ljudskog mozga nekog
genijalca, te o potpunosti u svom izvođenju ovisi o djelovanju ljudskog
mozga"31.
To što se je u nedavnoj prošlosti dogodila devijacija metafizičkog
smisla tehnike, i što je ona bila podvrgnuta prekomjernim projektima,
koji su je skoro potpuno udaljili od njezina duhovnog temelja - sve to
"ne brani da priznamo izvrsnost poziva duha", glede njezina razvoja.
Jer, "neka čista priroda u kojoj bi čovjek živio bez da je tehnički
preoblikuje, bez da je preradi u funkciji svojih projekata, bila bi
zaprepašćujuća"32.
Ako se dogodila zloupotreba tehnike u povijesti onda je za to
isključivo kriv čovjek, a nikako tehnika. Jer, kako "strojevi ne mogu
griješiti, glavni je od ljudskih grijeha postao njegova zloupotreba
strojeva. Suvremena je povijest u stvarnosti pamćenje tragičnih
zloupotreba rukotvorina"33.
Zato bi filozofsko istraživanje problema tehnike trebalo biti, "prožeto
predviđanjima o mogućim zloupotrebama stroja, možda najčudesnijeg od
svih čovjekovih strojeva, bilo bi je najbolje zvati jednim čisto
logičkim strojem"34.
/str. 293/
Ljudski duh je tijekom povijesti zauzimao vrlo specifičan odnos
prema tehnici. Naime, dok je ona bila nerazvijena čovjek ju je
prihvaćao kao pomoćno sredstvo koje mu je olakšavalo život. Ali danas
kada se je ona razvila u takovu silu da šačica ljudi koja njome
upravlja može odlučivati o sudbini cijeloga svijeta (atomska bomba i
sl.), sada sve ovisi o duhovnom i moralnom profilu tih ljudi. Ovim se
pitanje tehnike, s gospodarsko-sociološke razine, prenosi na
metafizičko-etičku razinu i nužno postaje duhovnim pitanjem, a u
krajnjim konzekvencama religijsko-eshatološkim pitanjem35.
To znači da se mora misaoni napor za pronalaženjem jasnog objašnjenja
ovog fenomena mora nastavi, kako bi ga se usmjerilo samo na dobro
čovjeka. Smatramo da se filozofija tehnike još uvijek nije dovoljno
razvila da bismo mogli reći da je sve pod nadzorom. Jedan od glavnih
razlog za ovakvu situaciju, nalazi se u činjenici da se ovaj problem
više promatrao sa sociološkog, jednim dijelom i s etičkog stajališta,
ali sigurno nedovoljno s duhovnog. Zato čovjek mora najprije duhovno
proživjeti problem tehnike, mora ga iskusiti iz svojih najvećih dubina,
a tek potom je moguća i filozofska obrada tog iskustva.
Često se znalo isticati kako je tehnika potpuno iznakazila današnjeg
čovjeka, te da je stoga ona kriva za sva ljudska zla. Ovakav stav je,
ne samo pogrešan, nego je izravno protiv ljudskog dostojanstva. Ne može
se odgovornost za stanje dehumanizacije u kojoj se našao suvremeni
čovjek prebacivati na neživu tehniku. Za ovakvo stanje nije kriva
tehnika, nego sam čovjek. Točno je da se ne smije dopustiti vlast
tehnike nad čovjekom, ali to nije posao nikakve tehničke
organiziranosti, nego slobodnog napora čovjekova duha. Stoga moramo
jasno reći, da je "dehumanizacija stanje čovjekova duha; njegov odnos
prema čovjeku i svijetu"36,
a ne stupanj razvijenosti tehničkih proizvoda. Sasvim je jasno da onda
i izlaz iz ovog stanja može ostvariti samo čovjekov slobodni duh.
( NB - ova numeracija odgovara stranicama iz «Filozofskih istraživanja».
1 Usp. S. SEMAW at. al., 2.5-million-year-old stone tool from Gona, Ethiopia, u "Nature" 385 (1997), str. 333-336.
2 Usp. F. DESSAUER, Filozofija tehnike,
u: Čovjek i tehnika. Kulturno-filozofski eseji, Matica hrvatska, Zagreb
1944., str. 7. Ovaj mu je članak prvi put izašao 1928. u zborniku
Einführung in die Philosophie. Njegova knjiga Die Frage nach der
Technik (Pfullingen, 1945) još je i danas vrlo važno djelo u
razumijevanju ove problematike.
3 L. J. ELDERS, La filosofia della natura di San Tommaso d'Aquino, Libreria Editrice Vaticana, Citta del Vaticano 1996., str. 56.
4 A. GEHLEN, Duša u tehničkom dobu.
Čovjek i tehnika, u: A. ŠARČEVIĆ (ur.), Filozofija u vremenu, Veselin
Masleša, Sarajevo 1991., str. 45.
5 Usp. M. HEIDEGGER, Pitanje o tehnici,
u: isti, Kraj filozofije i zadaća mišljenja, Naprijed, Zagreb 1996.,
str. 222. Što se tiče Berdjajevljeva shvaćanja čovjekova stvaralaštva
upućujemo na njegovu knjigu Smisao stvaralaštva (Pravda, Moskva 1989;
srp. prij.: Brimo, Beograd 2001.), kao i na izvrsnu knjigu I. Devčića,
Osmi dan stvaranja. Filozofija stvaralaštva Nikolaja A. Berdjajeva
(Kršćanska sadašnjost, Zagreb 1999.).
6 Carl Mitcham o ovome raspravlja u svom
poznatom članku Types of Technology, objavljenog u specijaliziranom
časopisu "Research in Philosophy and Technology", vol. 1 (1978), str.
229-294.
7 Usp. V. GOROKHOV, A New Interpretation
of Technological Progress, u: "Techné", 1 (1998), vol. 4, str. 27.
Zanimljivo je da Gorokhov, pored navedenih "humanities" od Mitchama,
ovdje ubraja i svoga sunarodnjaka Nikolaja Berdjaeva, s čime se u
potpunosti slažemo. Naime, Berdjajev je doista vrlo originalno
razmišljao o problemu tehnike u raznim svojim djelima. Ovdje upućujemo
čitatelje samo na ona najvažnija: Smisao povijesti (1923); Čovjek i
stroj. Problem sociologije i metafizike tehnike (1933); Sudbina čovjeka
u suvremenom svijetu (1934); Kraljevstvo duha i kraljevstvo Cezara
(1948).
8 HEIDEGGER, op. cit., str. 247.
9 GEHLEN, op. cit., str. 44-45.
10 P. GILBERT, La semplicita del
principio. Introduzione alla metafisica, Piemme, Casale Monferrato
1992., str. 109. Kada autor govori o tome da je tehnika blizu znanosti,
onda on misli na spekulativnu znanost.
11 F. RAPP, Technology, in H. BURKHART -
B. SMITH (ur.), Handbook of Metaphysics and Ontology, vol. 2,
Philosophia Verlag, Munich/Philadelphia/Vienna 1991., str. 884.
12 GEHLEN, op. cit., str. 50.
13 W. CH. ZIMMERLI, Antiplatonski
eksperiment. Opaske o tehnološkoj postmoderni, u A. ŠARČEVIĆ (ur.),
Filozofija u vremenu, Veselin Masleša, Sarajevo 1991., str. 91. U
navodu smo riječ "tehnologija" zamjenili riječju "tehnika", jer
smatramo da je tako točnije.
14 GEHLEN, op. cit., str. 53.
15 Usp. O. SPENGLER, Čovjek i tehnika, u: Čovjek i tehnika. Kulturno-filozofski eseji, Matica hrvatska, Zagreb 1944., str. 69.
16 N. BERDJAJEV, Čovjek i stroj, u: Čovjek i tehnika. Kulturno-filozofski eseji, Matica hrvatska, Zagreb 1944., str.109.
17 Da bi smo shvatili ovu promjenu
težišta dovoljno je sjetiti se situacije čovjeka koji radi na
proizvodnoj traci u nekoj industriji, a cijeli njegov rad se sastoji od
samo nekoliko pokreta, koje on ponavlja do u nedogled. Daljnji razvoj
tehnike, koji je doveo do pojave robotike u procesima proizvodnje, na
određenim tehničkim područjima u potpunosti će istisnuti čovjeka.
18 N. BERDJAEV, Il senso della creazione, Jacka Book, Milano 1994., str. 350.
19 Svjedoci smo sve većeg broja rasprava
o prirodi i korisnosti Interneta. Nije nam nakana ovdje donositi
nikakav sud za ili protiv, nego samo ukazati na činjenicu da ljudski
duh različito reagira na ovu tvorevinu najsuvremenije tehnike.
Cjelovite rezultate "mreže" mi zasigurno još uvijek ne možemo ni
zamisliti.
20 ZIMMERLI, op. cit., str. 93. Naime,
svaki novi izum na području tehnike, pojačava čovjeku svijest o tome
koliko on zapravo malo zna. Dovoljno je sjetiti se ovdje teorije
neodređenosti, koja nam praktički ne dopušta da fizikalno spoznamo što
je materija.
21 P. GILBERT, La semplicita del principio. Introduzione alla metafisica, Piemme, Casale Monferrato 1992., str.108.
22 N. BERDJAJEV, Čovjek i stroj, str. 115.
23 Berdjajev je originalnost svoje
metafizike slobode gradio upravo na postojanju ovog iracionalnog
elementa kod čovjeka. Detaljnije o tome može se vidjeti u njegovim
djelima (posebno: Filozofija slobodnog duha, Ja i svijet objekata,
Metafizički problem slobode; Duh i sloboda; Esej eshatološke metafizike
i 'Ungrund' i sloboda ili u knjizi B. DADIĆ, Metafisica della liberta
nella filosofia di Nikolaj Berdjaev, Peter Lang, Frankfurt am Main/
Berlin/ Bern/ Bruxelles/New York/Oxford /Wien 2002.), posebno poglavlje
V.
24 Usp. GEHLEN, op. cit., str. 55.
25 N. BERDJAJEV, Čovjek i stroj, str.
120. Telursko (od lat. tellus) znači zemaljski, zemaljskog porijekla,
koji pripada zemlji, koji je vezan za zemlju, kome zemlja daje snagu
ili djelatnost.
26 N. BERDJAJEV, Čovjek i stroj, str. 131.
27 N. BERDJAEV, Il senso della creazione, str. 351.
28 GEHLEN, op. cit., str. 46. Autor hoće
reći da tehnika sama po sebi ne nosi etičku odrednicu, nego joj tu
odredicu daje čovjek svojim slobodnim odlukama.
29 N. BERDJAJEV, Carstvo duha i carstvo Cesara, Svetovi - Dobra vest, Novi Sad 1992., str. 35.
30 M. HEIDEGGER, Pitanje o tehnici, u:
isti, Uvod u Heideggera, Centar za društvene djelatnosti omladine,
Zagreb 1972., str. 112-113. Donosimo ovo izdanje jer je prijevod nešto
jasniji.
31 S. L. JAKI, Brain, maind and computers, Regnery Gateway, Washington 1989., str. 80.
32 P. GILBERT, op. cit., str. 109.
33 S. L. JAKI, op. cit., str. 299.
34 S. L. JAKI, op. cit., str. 299.
35 N. BERDJAJEV, Čovjek i stroj, str.
127. Budući se radi o sudbini svijeta i čovjeka, jasno je da je riječ o
eshatološkom problemu.
36 N. BERDJAEV, Čovjek i stroj, str. 136. Naglašavanje je autorovo.