ACTUS ESSENDI TOME AKVINSKOGA -
JEDNO TUMAČENJE
doc. dr. sc. Borislav Dadić
/str115/
Često puta se raspravljalo o odnosu Tome Akvinskoga prema
Aristotelu. Posebno je bio zanimljiv utjecaj Aristotela na oblikovanje
Tomine filozofije, posebice njegove metafizičke misli. Mišljenja onih
koji su se bavili ili se bave Tominom filozofijom različita su; od onih
koji taj utjecaj minimaliziraju do onih koji u njemu pretjeruju,
tvrdeći da je Toma samo 'pokrstio' Aristotela. Kako se i sami tumači
Tomine filozofske misli poprilično razilaze, a što je često posljedica
razilaženja u ocjeni Aristotelova utjecaja na Tomu, mi smo se odlučili
pokušati dati svoj doprinos, sljedeći u glavnom smjernice velikog
suvremenog tomista Étienne Gilsona, u tumačenju Tomine metafizičke
misli. Naš će se doprinos sastojati u tumačenju Tomina središnjeg
metafizičkog pojma - esse, koji će ovdje biti shvaćen kao actus essendi.
Gilson je u svojim povijesnim istraživanjima došao do spoznaje da
je vjera kršćanskom filozofu bila od velike koristi za njegovu
filozofiju, a ne obrnuto, kako se znalo reći. Povijesni dokaz za to je
filozofija srednjega vijeka. Naime, njezin najveći spekulativni
doprinos je u shvaćanju Boga kao Subzistentnog Bitka, kao samog bitka
(ipsum esse), kao bezgraničnog akta bivstvovanja (actus essendi). Taj
je pojam bio moguć samo zahvaljujući refleksiji nad objavom da je Jahve
(Bog) "Onaj koji jest" (Izl 3,14).
Prva razina tumačenja - poistovjećivanje bića i bitka
|
Tragajući za prvim metafizičkim principom, Aristotel je, temeljeći
se ne antičkoj fizici, došao do takvog metafizičkog principa kojega je
karakterizirala nepokretnost, tj. apsolutna i nepokvarljiva savršenost.
Gilson je uočio da Tomin prvi metafizički princip osim nepokretnosti
(Prvog pokretača), posjeduje i stvaralačku snagu izvora iz kojega
proizlazi sve što postoji i živi. Naime, ono što priopćava ontološko
bogatstvo, odnosno savršenost bića nije dobrota, istina ili ljepota,
nego esse, jer kako to Toma veličanstveno i odvažno izriče: bitak je
savršeniji od svake druge svršenosti, jer on je "akt svih aktova i
savršenost svih savršenosti"1.
Zbog toga treba reći da postoji velika razlika između Tomine i
Aristotelove metafizičke misli. Gilson je to izrazio sljedećom
usporedbom: za Aristotela
/str. 116/
je tama naše spoznaje Boga slična sumraku koji ide prema mrkloj
noći; dok je za Tomu ona slična tami prve zore koja ide prema svijetlu
dana.
Da bi se točno interpretirala Tomina doktrina bitka treba imati na
umu dvije različite razine promatranja. Naime, njegova metafizika bitka
nosi u sebi pečat temeljne različitosti između: reda "bića kao bića",
što je razina supstancije, i reda uzroka toga "bića kao bića", što je
razina bivstvovanja2.
Ovisno o tome na što se stavi naglasak dobiti će se dvije vrlo
različite interpratacije tomizma. Gilson smatra da treba zadržati obje
točke gledišta, ovisno o problemu koji se promatra. Jer kod Tome, osim
njegove originalne razine bivstvovanja, prisutna je i Aristotelova
razina na kojoj se biće shvaća kao supstancija (ousia). Takav primjer
imamo u njegovu komentaru Aristotelove Metafizike3.
Aristotel je u prvom poglavlju kazao da postoji jedna znanost koja
proučava biće kao biće i ono što mu po sebi pripada. U drugom poglavlju
se pita što znači ova riječ 'biće', te odgovora: biće se kaže na više
načina, ali uvijek u odnosu na jednu jedinu temeljnu stvarnost, a to je
ousia (supstancija)4.
Bićima se nazivaju neke stvari jer su supstancije; druge jer su
vlastitosti neke supstancije; a neke jer rađaju ili uništavaju neku
supstanciju: dakle, uvijek s obzirom na supstanciju. Metafizika se
dakle, bavi 'bićem' 'supstancijom' i 'jednim'; jer biće je jedno. Tako
su za Aristotela izrazi biće, ousia i jedno ekvivalentni.
Tumačeći ovo mjesto kod Aristotela Toma kaže da isto vrijedi za
kviditet (quiditas) ili bît i biće, i odmah donosi dokaz: nikada se ne
rađa čovjek, a da se ne rađa jedan bivstvujući čovjek, kao što ni nikad
ne propada čovjek, a da to nije bivstvujući čovjek. Dakle, bilo da se
rađa, bilo da propada uvijek je jedno. Uvijek se rađa ili propada jedan
čovjek. Jesu li ove riječi sinonimi ili ima među njima razlike? Toma
kaže da riječi: homo, res, ens i unum označavaju jednu te istu stvar,
ali promatranu s različitih gledišta. Naime, ova stvarnost se naziva:
homo - zbog njezinog kviditeta ili naravi, res - zbog toga jer ima
neku, tj. bilo kakvu
/str. 117/
narav, ens - zbog njezinog akta bivstvovanja5,
a unum - zbog njezine neodvojivosti od same sebe. Te zaključuje da su
ono što ima bît, što ima kviditet na osnovu ove bîti i što je
nedjeljivo u sebi jedna te ista stvar6.
Gilson smatra da to ne implicira postojanje apsolutne stvarne
identičnosti između bîti i bîtka. Jer treba uočiti da Toma na ovom
mjestu ne govori o odnosu između esse i essentia, nego između ens i
essentia. Kako je, nadalje, riječ o komentaru Aristotela, ne treba nas
čuditi da je ono što Toma kaže o tom odnosu u skladu sa Aristotelovim
mišljenjem, jer ono što označava imenom 'biće' identično je onome, što
se označava drugim imenima, kao 'jedno', 'stvar' ili 'čovjek'. Ipak
Toma ovdje dodaje i ono što nema kod Aristotela: "hoc vero nomen ens
imponitur ab actu essendi"7.
Drugim riječima objekt o kojem je riječ jest neka stvar radi svoga
kviditeta, ali je također stvar, tj. realno biće, i zbog svoga akta
bivstvovanja.
Zato kada se kaže o nekom čovjeku koji postoji da on 'jest jedan
čovjek' ili da 'jest jedno biće', govori se o istoj stvari, ali s
različitih gledišta. Međutim, iz toga ne proizlazi, da se akt
bivstvovanja koji daje bîtak bîti ne razlikuje od nje osim razlikom
koju poprima u našem umu. Kad bi to bilo tako, značilo bi da je tomizam
naslijedio od aristotelizma pojam supstancije shvaćene kao jedan
ontološki 'blok' u kojem bît, bivstvovanje (esse) i jedinstvo čine
jedno te isto.
Osim u komentarima Aristotela, Toma i na drugim mjestima ponekad
poistovjećuje biće i esse. Tako u Komentaru Sentencija kaže da se esse
kaže na tri načina. Prvo, esse se naziva kviditet ili narav stvari u
istom smislu kao kad se kaže da je definicija izričaj koji kaže što
stvar jest. Drugo, esse se naziva sam akt bîti, u smislu da npr.
živjeti znači esse onoga koji živi, to jest on je akt duše koja daje
život. Treće, esse se naziva ono što označava istinu veznika riječi u
iskazu. U tom se smislu naziva i kopula, i kao takvo u potpunosti je
djelo uma, ali se temelji na bîtku stvari (fundatur in esse rei), to
jest u aktu bîti. Ako se zanemari ovaj treći način, jer se samo
indirektno odnosi na realnu stvar, ostaju nam samo prva dva načina koja
se odnose na esse. Prvi je essentia (kviditet ili narav), a
prepoznajemo ga iz definicije stvari; drugi je sam akt te bîti po kojoj
ona jest. Prvi način je jasan. Da bi pojasnio drugi Toma uzima primjer
duše i pita se: Što je duša? To je ono što vrši životna djelovanja u
organiziranom tijelu. To je njegov bitak shvaćen u prvom smislu, tj. u
bîti ili naravi. Ali ako bolje pogledamo, vidimo da su ova djelovanja
sekundarni akti bîti, a nas ne
/str. 118/
zanima što ona čini, nego što ona jest - tj. što je njezin prvi akt.
Tako dolazimo do zaključka da akt bîti jest njezin bîtak - esse rei est
actus essentiae.
Kad bi postojao samo taj Tomin tekst, ne bismo imali pravo
zaključiti da je on naučavao realnu razliku između bîti i bivstvovanja.
Dapače, tekst nam više sugerira da se esse, o kojem je riječ, miješa s
prvim aktom, po kojemu svaka bît jest upravo to što jest. Nadalje, sam
primjer kojim se služi Toma potječe od Aristotela8.
Aristotel je doista poistovjećivao postojanje s prvim aktom, ili prvom
savršenosti, koja čini da supstancija postoji i da bude to što jest9.
Sam Toma kod citiranja ovoga mjesta ostaje vjeran aristotelovskoj
razini i za njega je svaka supstancija ono što ona jest, snagom jednog
akta. Budući da taj akt čini da supstancija jest i da jest to što jest,
on nije ništa drugo nego njezina forma10.
Međutim, podsjetimo da se mi još uvijek nalazimo na razini supstancje
pa metafizički problem odnosa između supstancije i bivstvovanja time
još nije postavljen. To će se pitanje moći postaviti tek nakon što
promotrimo Tomin metafizički nauk o stvaranju.
Druga razina tumačenja - razlikovanje bitka i biti
|
Toma je naučavao da Bog slobodno stvara svijet ex nihilo, tj. da mu
daruje bîtak. Međutim, on ovaj dar uvijek može povući, što Aristotelov
Nepokretni Pokretač ne može učiniti. Iz te činjenice mi izvlačimo
dalekosežni metafizički zaključak da bivstvovanje ne pripada biću u
apsolutnom smislu riječi. Gilson ovo ističe na poseban način te kaže da
bez obzira kako se shvati odnos između bîti i bîtka, ovo je pravo
mjesto gdje to treba učiniti.
Bivstvovanje se svakako može naći u biti, i mi to redovito uočavamo,
ali ono nikada nije od bîti. Postoji samo jedno biće koje bivstvuje po
svojoj bîti, a to je Bog, dok sva ostala stvorenja ne bivstvuju po
svojoj bîti nego u bivstvovanju ovise o Bogu. Toma ovu ovisnost opisuje
primjerom osvijetljenog zraka i sunca. I kao što osvijetljeni zrak ne
može postati sunce, tako ni stvorenje ne može postati Bog. I zato je
"samo Bog biće po bîti, budući da se njegova bît poistovjećuje s
njegovim bîtkom, dok je svako stvorenje biće po participaciji, zato jer
se u njemu bît ne poistovjećuje s bîtkom"11.
Aristotel je smatrao da je svijet vječan, jer nije ni mogao znati da
nije oduvijek i na ovoj razini, gdje je supstancija sinonim za
postojanje, on je točno razumio narav svijeta - trajat će zauvijek.
Tako, na primjer, u jednostavnim supstancijama nema nikakve moći da
propadnu.
/str. 119/
No, postoji druga razina, na kojoj se događa stvaranje bîtka i
njegovo održavanje, koja je Tomi poznata. A tek se na toj razini može
postaviti pitanje: mogu li stvari koje postoje propasti? Same po sebi
stvari teže propadanju, jer su proizašle ni iz čega, ali je nekako u
naravi bîtka da teži trajanju a ne svojoj suprotnosti, tj. prema
ne-bîtku. No, ako se u stvorenjima i nalazi neka težnja ne biti to neće
dovesti do propadanja, koje ovisi samo o Bogu12. Kako o stvorenju ne ovisi hoće li bivstvovati, tako ne ovisi ni to hoće li propasti u ništa.
Zato pitanje o propadljivosti bića treba postaviti na formalnoj
razini supstancije, apstrahirajući od činjenice da je Božja
svemogućnost njezin tvorni uzrok. Tek je s te točke motrišta razumljivo
Tomino mišljenje da propadljivost ili nepropadljivost stvari zavisi o
naravi same stvari, odnosno o tome ima li u biću neki unutarnji princip
propadljivosti. Za njega 'propadljivo' i 'nepropadljivo' jesu atributi
bîti i o njoj ovisi hoće li biće biti propadljivo ili neće13.
Za Tominu metafiziku je važno da je supstancija, bila ona
jednostavna ili složena od materije i forme, bitno 'ono što jest'. Na
pitanje po čemu ona jest, odgovorit ćemo: po svojoj formi ili zato jer
je forma (ako je takav slučaj). Stoga Toma tvrdi da tamo gdje je forma,
tamo je i bîtak. No izraz, bîtak prati formu (esse consequitur ad
formam) ne znači da je forma tvorni uzrok (causa efficiens) bîtka
supstancije, jer forma ne može uzrokovati svoj bîtak. Forma je, dakle,
princip bîtka samo u redu formalnog uzrokovanja i samo na taj način ona
je doista uzrok bivstvovanja (causa essendi). Jer bez forme nema
supstancije, a bez supstancije nema bivstvovanja. Dakle, u redu
supstancijalnosti forma je zadnji akt.
Da bi pojasnio ulogu forme u odnosu na supstanciju Gilson se ovdje
služi jednom Tominom usporedbom svijetla i zraka. On kaže da je forma
causa essendi za supstanciju isto tako kao što je prozirnost causa
lucendi za zrak. I kao što prozirnost čini zrak vlastitim vlastitim
nositeljem svijetlosti, tako isto forma čini da je supstancija vlastiti
nositelj bîtka14.
Ako se formi pridoda esse to nije zato da bi ona činila supstanciju,
jer sama forma već određuje supstanciju, nego da bi ova supstancija
realno bivstvovala. Esse nije akt formi u smislu u kojem je ona akt
materiji. Forma je za materiju prava causa essendi, ali ne i za
supstanciju. Esse koje se pridodaje
/str. 120/
supstanciji da bi bivstvovala treba biti povezano s aktom forme koja
uzrokuje supstanciju. Tako sastav bîtka i bîti nije ništa drugo nego
sastav od jednog akta, koji nije onaj od forme, i forme subzistentnog
bića15.
Tako vidimo da nam se odnos između bîti i bîtka predstavlja kao onaj
odnos između jednog akta (koji nije forma) i jedne potencijalnosti
(koja nije materija), tj. jedne vrste potencijalnosti.
Pitati se je li Toma zastupao ovajav sastav, znači isto kao pitati
se je li Toma, osim aristotelovske razine supstancijalog akta, otkrio
jednu novu razinu, tj. razinu akta bivstvovanja - a to za Gilsona
odgovara pitanju: je li Toma podržavao "realnu razliku" između biti i
bitka?
Neki Tomini komentatori odgovaraju negativno, jer se takva razlika
ne može zamisliti. No, to ne znači da ono što se ne može zamisliti ni
ne postoji - odgovara Gilson. Da bi se moglo odgovoriti na gornje
pitanje nužno je stalno imati na umu da Tomina metafizička misao
stvarno implicira dvije onološke razine: razinu supstancije i razinu
akta bivstvovanja - obje nužne za puninu bivstvovanja.
Sam Toma nas upućuje u kom smjeru treba tražiti odgovor na gornje
pitanje. Naime, on piše da "sve ono što je u rodu supstancije
sastavljeno je stvarnom sastavljenošću, zato jer ono što je u
kategoriji supstancije subzistentno je u svom bîtku, i stoga je
potrebno da njezin bîtak (esse) bude nešto drugo (aliud) od nje same:
inače se prema bîtku ne bi moglo razlikovati od drugih stvari s kojima
se podudara u bîti ... dakle, sve ono što je izravno u kategoriji
supstancije, sastavljeno je barem od bitka (esse) i od subjekta koji
posjeduje taj esse"16.
Gilson smatra da se u upravo na ovome mjestu nalazi srž Tomine doktrine
glede ovog pitanja. Naime, cjeloviti pojam bića uključuje bivstvovanje
(esse) i neku stvar koja bivstvuje (supstanciju). Jer kad esse ne bi
bilo aliud od onoga id quod est, a kako sve supstancije iste vrste
imaju isti kviditet, esse jedne bi bilo isto esse i druge, te se one
međusobno ne bi mogle razlikovati. Zato Gilson zaključuje da je razlika
i kompozicija esse i id quod est toliko realna koliko je realna razlika
koja luči realno postojeće subjekte jedne od drugih17. A to znači da je doista realna.
Važno je uočiti, dakle, da su sva bića, osim Boga, sastavljena od
bîti (id quod est) i njihova bîtka (esse). Međutim, ovaj spoj se
različito događa, ovisno o vrstama stvorenja. Kao prvo, duhovna bića
sastavljena su od bîti i bîtka. Kao drugo, tjelesna bića sastavljena su
drukčije. Ovdje je, naime, na djelu
/str. 121/
dvostruka sastavljenost: najprije spoj forme i materije čini
supstanciju; a potom potom spoj te supstancije s aktom bivstvovanja
čini stvarno biće. Treba posebice istaknuti da se ove dvije
sastavljenosti odvijaju na različitim metafizičkim razinama. O
dvostrukoj složenosti Toma piše vrlo jasno piše sljedeće: "Prema tome u
supstanciji složenoj od materije i forme postoji dvostruki odnos: odnos
same materije prema formi i odnos složene stvari prema bivstvovanju na
kojem ona participira (alius autem [ordo] rei iam compositae ad esse
participatum). Doista, nije bîtak stvari ni njezina forma ni njezina
materija, nego nešto (aliquid), što stvar dobiva preko forme"18.
Ovdje se trebamo čuvati toga da ovo 'aliquid' ne shvatimo kao 'neku
stvar', jer nije riječ o gotovoj stvari. Nadalje, Gilson napominje da
valja uočiti da esse pridolazi stvari kao već složenom biću i pita se
kako se ovaj sastav može drugačije shvatiti nego kao realan? Drugi je
problem što mi esse konačnog bića nikada ne nalazimo bez bîti tog bića.
Jer bît je nužni uvjet bivstvovanja19.
Evo još jednog Tominog teksta koji nam rasvjetljava ulogu ovog esse
u tjelesnim supstancijama: "U složenim stvarima treba imati u vidu dva
akta i dvije potencije. Prije svega materija je kao u potenciji s
obzirom na formu, a forma je njezin akt; narav koja je sastavljena od
materije i forme, kao potencija je u odnosu na samo bivstvovanje
ukoliko ga prima. Tako dakle, kada se jednom odstrani materijalni
temelj, ako ostane kakva forma subzistentna po sebi, koja nije u nekoj
materiji (kao što je ljudska duša ili anđeo), ona će sa svojim bîtkom
još uvijek imati onakav odnos kao što je odnos između potencije i akta:
ne govorim o potenciji koja je odvojiva od svoga akta, nego o potenciji
koja ga stalno prati. Isto tako narav duhovne supstancije, koja nije
sastavljena od materije i forme, jest kao u potenciji u odnosu na svoj
bîtak"20.
Dakle, postaje nam jasno da se bîtak razlikuje od bîti premda se s
njom spaja da bi tvorio biće. Ovo spajanje s bîti ne smije se shvatiti
na način na koji se spaja akt s potencijom. Toma nas upozorava na to
riječima: "Ne valja misliti da kad se nekoj stvari pripisuje esse da
joj se pridodaje neka stvar koja bi joj najformalnije bila vlastita i
tako je određivala, kao što akt čini s potencijom: esse je takovo da je
bitno različito od onoga čemu se pridodaje da bi ga odredilo"21.
Nadalje, prigovor da Toma u svojim djelima ne spominje izričito
izraz distinctio realis essentiae et existentiae nije valjan dokaz.
Gilsonu je dobro poznato da se Toma nije tako izrazio, ali se iz toga
ne može zaključiti da on nije naučavao realnu razliku. Naime, Toma je u
svojim djelima općenito više govorio o sastavljenosti (compositio) nego
o razlici (distinctio). A sastavljenost od bîti i bîtka
/str. 122/
je više puta označio kao realnu. Naravno da on tada nije mislio da
je riječ o kompoziciji dviju različitih stvari, nego da nije
jednostavno riječ o kompoziciji pojmova. Nadalje, pojam kompozicije
implicira pojam ujedinjenja (omnis compositio est unio). A sasvim je
jasno da ne postoji kompozicija i ujedinjenje jedne te iste stvari, te
se nužno mora pretpostaviti nekakva različitost. Već smo rekli da ta
različitost nije između gotovih stvari, ali različitost može postojati
i između dijelova konačne stvari koji sami za sebe nikako ne postoje. A
to je slučaj sa aktom i potencijom, formom i materijom, te konačno s
bîti i njezinim bîtkom.
Toma nije običavao govoriti da je bîtak stvorenja različit od
njegove bîti, nego da je bîtak stvorenja također bîtak njegove bîti,
budući da je narav stvorene stvari u potenciji u odnosu na bîtak te
iste stvari. Odgovarajući Tomini tekstovi su sljedeći:
1- "Cum enim esse sit praeter essentiam cuiuslibet rei creatae" (De
Pot., q. 5, a. 3, c - budući da je, naime bîtak mimo bîti bilo koje
stvorene stvari);
2- "Ergo omnis res in qua est aliud essentia et aliud esse, est
composita. Deus autem non est compositus, ut ostensum est. Ipsum igitur
esse Dei est sua essentia" (Suma protiv pogana, I, pogl. 22 - Dakle,
svaka je stvar u kojoj je jedno bît, a drugo bîtak - sastavljena. A Bog
nije sastavljen, kako je pokazano. Prema tome sam je Božji bîtak
njegova bît);
3- "Oportet quod huiusmodi esse sit aliquid praeter essentiam eius"
(Suma protiv pogana, I, pogl. 22 - nužno je da je takav bîtak nešto što
je izvan njegove bîti).
Toma jasno kaže za esse da je aliquid od bîti, ali što znači ovo
aliquid? Pa ništa drugo do aliud quid, kako to ističe sam Toma u De
Veritate22, ali to nije jednostavno prevesti na žive jezike23.
Gilson napominje da se: "sed nulla res in qua est aliud essentia et
aliud esse" ne smije prevesti: "u kojoj je različita stvar bît i
različita stvar bîtak", nego naprotiv treba prevesti: "u čemu je jedno
bît, a drugo bîtak"24. Problem je s ovom 'stvari' jer je u latinskom nema, a mnogi je prijevodi donose.
/str. 123/
Temeljni problem u razumijevanju ovog esse predstavlja naš jezik. Jer jezik našega uma je zapravo jezik bîti i supstancija25,
a ne bîtka (ovaj jezik u pravom smislu riječi niti ne postoji). A ovdje
se radi o tome da se nadiđe jezik bîti. A to je moguće, samo ako se
forma u svom redu shvati kao akt (glede materije), a u drugom kao
potencija (glede esse). Sam Toma kaže da su forme, 'na neki nečin' u
potenciji s obzirom na bivstvovanje na kojem one participiraju26. Zato će on za esse ponekad jednostavno reći da je 'akt', a drugi put opet da je 'aktualnost' formi ili bîti27, ili pak da je esse 'formalan' (ali ne forma!) u odnosu na ostale elemente stvarnosti28.
Kada se kod prijevoda ne pazi na razliku biće - bîtak, ili pak neki
jezik nema mogućnosti da izrazi tu razliku, događa se da se Tomina
metafizika iskrivljuje. Neki jezici nemaju adekvatne pojmove. Tako na
pr. klasični francuski ima samo etre (bîtak), a engleski samo being (=
biće, ens; glagol to be u engleskom jeziku nema zadovoljavajuću
glagolsku imenicu); dok drugi jezici imaju dva pojma, kao talijanski
essere - ente (esse - ens; premda ga Talijani danas gotovo ne koriste);
njemački: Sein - das Seinde (esse - ens). Dakle, neki Francuz nema u
svom jeziku adekvatni pojam da izrazi ens osim neologizmom etant, kao
što neki Englez nema adekvatni pojam da izrazi esse29.
Najveća pogreška nastaje kada se esse prevodi sa "egzistirati". Jer ove
dvije riječi nemaju isto, nego u potpuno različito značenje. Naime,
egzistencija je stanje onoga koji ostvaruje bîtak, tj. koji bivstvuje.
Zato bi ispravno bilo reći: biće (ens) egzistira, dok bîtak nije
egzistiranje. Suvremeno određenje egzistencije stvorilo je dodatnu
zbrku.
Najveći problem nastaje upravo iz činjenice što se bîtak, actus
essendi, ne da konceptualizirati, tj. prevesti u pojam. Njegova
spoznaja jest neko znanje, ali koje ne daje istinsko shvaćanje. Zato je
razumu nemoguće spoznati tko je Bog, jer božanska bît (koja je sam
bîtak - ipsum esse subsistens) nadilazi svaki pojam, svaku definiciju i
ideje, premda je u isto vrijeme izvor svake inteligibilnosti30.
Ovo je stvarni problem koji se postavlja svakoj budućoj metafizici.
Možemo ga izreći upitom: Može li racionalna spoznaja zahvatiti nešto
što nije pojmljivo, tj. što se ne može prevesti u pojam, i što nije
potpuno svedivo na objekt, a da se time ne odriče onog ideala savršene
spoznatljivosti na kojoj se navedena spoznaja inspirira?31 Gilson smatra da su moguća dva tipa odgovora: negativni i pozitivni. Prvi je povezan s raznim oblicima idealizma
/str. 124/
i racionalizma, koji odbacuju od filozofije svaki aspekt stvarnosti
koji se ne da objektivirati pod formom pojmova. Drugi je spojen sa
raznim oblicima metafizičkog realizama, koji prihvaća integralnu
stvarnost koja se predstavlja našoj spoznaji, bez apriornog isključenja
onih dijelova stvarnosti koji se opiru apstrakciji. No, detaljna
analiza ovih metafizika pokazati će da unutar ovog realizma postoje
goleme razlike u shvaćanju realnog svijeta: od ontologija supstancije
do ontologija esencije. Ove posljednje smatraju realnim samo ono što
"pojmovno mišljenje može svesti pod svoje zakone i uvrstiti u svoje
formule"32.
Gilson smatra da ovakve forme u konačnici nužno završavaju u
racionalizmu. Pravi realizam nije ni egzistencijalizam, premda se
izravno suprotstavlja idealizmu, jer upada u iracionalizam i tako gubi
karakter prave filozofije.
Po njemu su rijetke metafizike koje su zasnovane na istinskom
realizmu. Tomina metafizika je najbolji primjer takvog pravog
metafizičkog realizma. Naime, on je uz pomoć svoga actuss essendi uspio
izgraditi metafiziku koja je sačuvala egzistenciju, a da se nije
odrekla bîti filozofije33.
Upravo transcendentnost ovog prvog Tominog principa (actus essendi) i
mogućnost nadilaženja "granica koje razdvajaju pojedinačne i konkretne
supstancije"34,
što se postiže sposobnošću apstrakcije, može zavest naš um da realnu
univerzalnost actus essendi zamjeni sa apstraktnom univerzalnošću
essentie, koja vrijedi samo na ograničenom području roda ili vrste.
Drugim riječima da umjesto metafizike bîtka, izgradi metafiziku bîti.
Uočivši da svakoj razlici u metodi istraživanja odgovara razlika u
pogledu i shvaćanju bîtka, Gilson ističe da se u Tominoj misli prvi
princip spoznaje identificira sa prvim principom metafizike. Zato "ako
je metafizika spoznaja prvih principa i prvih uzroka, možemo bez sumnje
zaključiti da budući da je bîtak prvi princip svake ljudske spoznaje,
tim više je prvi princip metafizike"35.
Ovu izvornu metafizičku metodu, filozofi koji su slijedili nakon
Tome zamijenili su sa metodom pojedinačnih znanosti. Gilson spominje
Descatresov "matematicizam", Kantov "fizicizam" i Comteov
"sociologizam". Rezultat toga bio je zamjena prvog principa metafizike
s principom istine koji je inherentan pojedinačnom znanstvenom znanju -
što je dalje vodilo prema uništenju same metafizike. I u krajnjim
posljedicama ta je zamjena vodila svođenju akta bivstvovanja na bît.
/str. 125/
Svjesni smo, skupa s Gilsonom, da nisu svi filozofi i teolozi, kako
u srednjem vijeku tako i danas, prihvatili ovaj izvorni Tomin pojam
esse koji pretpostavlja realnu razliku između bîti i bîtka u stvorenim
bićima. Za mnoge je nepotrebno udvostručenje akta bivstvovanja, jednog
kojeg posjeduje bît i drugog koji bi dolazio od bîtka. Tako npr. Ivan
Duns Scot izričito odbacuje mogućnost da bi u konačnom biću bîtak bio
različit od bîti36.
Zanimljivo je da Gilson ističe kako temeljna Tomina teza o
razlikovanju bîti i bîtka nije "dokaziva niti opovrgljiva, ukoliko
pripada principima, koji se mogu jednostavno vidjeti ili ne vidjeti. To
je pitanje stupnja apstrakcije"37.
Međutim, ako se filozof potrudi "da u misli odvoji bîtak od bića,
postaje mu evidentno da je jedno različito od drugoga, kao što je
različit akt u odnosu na ono čega je akt, ali to se ne može dokazati ni
opovrgnuti, riječ je o istini jednostavnog uvida (visio)"38.
Actus essendi of Thomas Aquinas - an interpretation
The autor in this article tries to give an interpretation of the
main Aquinas' metaphysical principle - esse, in accordance with the
explication of the modern French Thomist E. Gilson. In this respect he
deals first with the problem of the real difference between esse and
essentia in the creatures. This problem is considered on two levels: at
substance level and at the act of being level. In the same way he
considers the creation ex nihilo and examines the corruptibility of
created beings. A proposition like that makes it possible for the autor
to give an interpretation of Thomas' esse, understood in the intensive,
dynamic sense, or as the act of all acts.
translated from croatian by
Anto Gavrić O.P.
* NB- ova numeracija odgovara tiskanoj varijanti u zbornuku, s malim jezičnim ispravkama (nap. autora).
1 De Pot., q.7, a.2, ad 9.
2 Kao što je poznato Aristotel je smatrao da je
metafizika znanost koja istražuje "biće kao biće". A biće je za njega u
pravom smislu riječi bila supstancija. No, kako ističe G. Reale u svom
izvrsnom komentaru Aristotelove Metafizike, ovaj izraz "biće kao biće"
nema jednoznačno značenje (usp. ARISTOTEL, Metafizika, III: Sommario e
commento, prev. G. Reale, Vita e Pensiero, Milano 1993., str. 157).
Stoga se može zaključiti da se već kod Aristotela može naslutiti da se
u istraživanju treba ići dalje od supstancije, to jest da "filozof
treba spoznati uzroke i principe supstancije" (Met., 1003 b 19).
3 Riječ je o tekstu Metafizika IV, 2, 1003 a 33 - 1004 a 9, a Tomin se komentar nalazi u In Metaph., lib. IV, 1, 2.
4 Usp. ARISTOTEL, Metafizika 1003 a 33 - 1003 b 10.
O problemu višestrukog značenjima pojma "biće" kod Aristotela usp. F.
BRENTANO, Von der mannigfachen Bedentung des Seiendem nach Aristotels,
Darmstadt 1960; J. OWENS, The doctrine of being in the aristotelian
mataphysics, Pont. Inst. of Medieval Studies, Toronto 19783; G. REALE,
Il conceto di 'filosofia prima' e l'unita della Metafisica di
Aristotele, Vita e Pensiero, Milano 19946.
5 Biće se doista definira kao ono "što ima bitak" (I
Sent., d. 37, q. 1, a. 1: "quod habet esse") ili još preciznije ono
"što participira na bitku" (S. Th., I, q.4, a. 2, ad 2: "quod
participat esse").
5 Usp. In Metaph., lib. IV, 1, 2. Ovo mjesto uvijek
navode oni koji smatraju da Toma nije naučavao realnu razliku između
biti i bitka. Gilson drži da to nije jedino relevantno mjesto kod Tome
za tu problematiku te stoga ne može biti odlučujući argument u
raspravi.
7 In Metaph., lib. IV, 2, 6 .
8 Usp. ARISTOTEL, O duši, II, 4, 415 b 13.
9 Usp. ARISTOTEL, O duši, II, 1, 412 b 9-10.
10 Usp. In De An., II, 1, 7.
11 S. Th., I, q. 104, a. 1, c: "ita solus Deus est
ens per essentiam suam, quia eisu essentia est suum esse; omnis autem
creatura est ens participative, non quod sua essentia sit eius esse".
12 Toma izričito naučava da kao što samo Bog može
dati bitak stvorenjima, tako ga jedino on može i oduzeti, što bi
značilo njihovu propast ili anihilaciju (usp. S. Th., I, q. 104, a. 3,
c). U sljedećem članku Toma će zaključiti da ni jedna stvar neće biti
anihilirana (usp. S. Th., I, q. 104, a. 4, c: "nihil omnino in nihilum
redigetur").
13 Usp. De an., a.14, ad 5:"Corutibile et
incorutibile sunt essentialia praedicata, quia consequuntur essentiam
sicut principium formale vel materiale, non autem sicut principium
activum, sed principium activum perpetuitatis aliquorom est
exstrinsecus" . Kada se donose neki Tomini tekstovi (kao na pr. S. Th,
I, q. 50, a. 5. c; S. Th., I, q. 75., a. 6, c; De an., a. 14, c; S.
Th., I, q. 50, a. 5, ad 3) kao dokazi protiv realne razlike tada je
vidljivo da se ne vodi računa o ovim dvijema razinama promatranja o
kojima Toma itekako brine.
14 Usp. C. G., II, c. 54.
15 Ova tvrdnja nas na prvi pogled može zbuniti i
može nam se učiniti kao nepotrebno odvostručenje akt u biću. Ali to
nije tako podsjetimo li se da sam Toma kaže da je između svih stvari
esse najsavršeniji, jer se prema svima odnosi kao akt, pa i prema
formi, koja se odnosi kao akt prema materiji (usp. S. Th. I, q. 4, a.
1, ad 3: "ipsum esse est perfectissimum omnium: comparatur enim ad ut
actus... unde ipsum esse est actualitas omnium rerum, et etiam ipsarum
formarum").
16 De Ver., q. 27, a. 1, ad 8.
17 Usp. É. GILSON, L'essere e l'essenza, Massimo, Milano 1988., str. 95.
18 De sub. sep., c. VIII.
19 Usp. É. GILSON, L'essere e l'essenza, cit., p. 98.
20 De spirit. creat., a.1.
21 De Pot., q.7, a. 2, ad 9.
22 De Ver., q. 1, a. 1, c. Toma ovo aliud quid
shvaća kao 'nešto drugo', te pojašnjava da kako se 'jedno' shvaća kao
nedjeljivo u sebi, tako se 'aliquid' shvaća kao odjeljivo od drugih
(usp. ibid.,: "unde sicut ens dicitur unum in quantum est indivisum in
se ita dicitur aliquid in quantum est ab aliis divisum").
23 Tu zapravo nastaje problem. Francuzi bi
vjerojatno preveli: quelque chose d'autre (neka druga stvar) - uvodeći
tako stvar (lat. res), premda aliquid (aliud quid) nije aliqua res.
Englezi bi pak preveli kao: something outside its essence.
24 Suma protiv pogana, I, pogl. 22. Otac A.
Pavlović je u tom smislu i preveo na hrvatski: "Dakle svaka je stvar u
kojoj je jedno bît, a drugo bîtak - sastavljena" (hrv. prev.: Kršćanska
sadašnjost, Zagreb 1993, str. 119).
25 Kada Toma kaže da "primo autem in intellectus
cadit ens" (S. Th., I, q. 5, a. 2) - znači da je biće, to jest bît, ono
što um prvo spoznaje, a nikako esse.
26 Usp. De an., a. 6, ad 2.
27 Usp. De Pot., q. 7, a2. ad 9.
28 Usp. S. Th., I, q. 4, a. 1, ad 3.
29 Najbliži oblik bi bio act of being, ali to već nije pojam.
30 Sam Toma u De Potentia piše: esse dei est ignotum (De Pot., q. 7, a. 2, ad 1).
31 Usp. É. GILSON, L'essere e l'essenza, cit., str. 312.
32 Ibid., str. 313.
33 Usp. A. LIVI, Il mistero dell'essere nella
filosofia esistenziale di Gilson, u É. GILSON, L'essere e l'essenza,
cit., str. XIX. Treba napomenuti da Gilson u ovom i nekim drugim svojim
djelima ističe egzistencijalni, a ne egzistencijalistički, kako su neki
krivo interpretirali, karakter Tomine metafizike.
34 É. GILSON, The Unity of Philosophical Experience, Scribner's Sons, New York 1937., str. 315.
35 Ibid., str. 313.
36 On izričito piše: "simpliciter falsum est quod sit aliud ab essentia" (Opus Oxoniense, IV 13, 1, 38).
37 É. GILSON, L'essere e l'essenza, cit., str. 344.
38 Ibid., str. 344.