Department of Italian Studies
Informacije

Događanje u sklopu ovogodišnjega Festivala znanosti: Tkanje mozaika života

U sklopu 19. Festivala znanosti Sveučilišta u Zadru, u subotu, 7. svibnja 2022., u dvorani ogranka Aleksandar Stipčević Gradske knjižnice u Zadru, s početkom u 11:30 sati, započelo je razgovorno tkanje Mirte Tomas, djelatnice Odjela za talijanistiku Sveučilišta u Zadru, kao poticateljice na razmišljanje o mozaičnom (odgojnom) pristupu životu.

Susret je imao za cilj potaknuti lokalnu zajednicu, čiji su predstavnici bili nazočni, o potrebi stvaranja svojevrsnog mozaičnog pristupa pri razmatranju zaštite jezično-baštinsko-tradicijskog identiteta Arbanasa, kroz njihove povijesno-kulturne i vjerske datosti, kao i razmišljanja o odgojnim značajkama koje bi sadržavale salezijanski odgojni sustav, osebujan pedagoški pristup don Milanija i sporu pedagogiju Zavallonija, a sve u svrhu zaštite autentičnosti arbanaškog kulturnog identiteta (albansko-talijansko-hrvatskog), jedne od važnih sastavnica zadarske povijesti.  

Budući da je susret organiziran u rodnim Arbanasima prof. Tomas, uvodni dio je bio posvećen jezično-baštinskoj dimenziji kroz djelo zadarskog glazbenog pedagoga i književnika, maestra Šime Dešpalja. Njegova poezija pisana na arbanaškom idiomu, te  prepjevi njegovih stihova na talijanski i hrvatski jezik označili su prvo tkanje mozaika. Mozaičnost susreta se nastavila razmatranjem pedagoške i duhovne dimenzije odgojnih pristupa, kroz djelo i rad dvaju znakovitih osoba iz talijanske povijesti: don Bosca čiji su salezijanci prisutni u Arbanasima više od 60 godina i don Lorenza Milanija koji su, svaki u svom vremenskom i prostornom kontekstu, razvili osebujne i dan-danas učinkovite odgojne metode. Niz potki talijanskih odgojnih tkanja zaključio je Gianfranco Zavalloni i njegov spori odgoj koji ukazuje na važnost prirodnih prava i datosti djece te razvoja njihovih vještina, prvenstveno kroz suradnju i zajedništvo.

Kao zaključak susreta istaknuta je potreba daljnjeg razvijanja teme, kroz optimalne odgojne metode današnjeg vremena, na putu stvaranja harmoničnog životnog mozaika.